4. novembra 2013

Na hory bez Horaliek

Je vôbec možné, aby sa Slovač vybrala na hory bez tradičných Horaliek? Verím tomu, že áno a že nie sme jediná rodina, čo bojkotuje reklamu a megasladké sušienky, ktoré chutia čím ďalej tým divnejšie a umelejšie. (Odkaz pre výrobcov: sami viete, aká je pravda a z marketingového hľadiska aj negatívna reklama, je reklama).

Pred vyše týždňom sme sa aj s kamarátom vypravili na menšiu túru do rakúskych hôr. Vybrali sme si najbližšie kopce v Steiersku a ich prazvláštny kopec Rax. Kto navštívil, vie. Jedná sa o rozložitý kopec, z veľkej časti placatý, plošinatý. Vychytili sme voľný deň a štátny sviatok v Rakúsku a tak nebolo ani kde parkovať, ani kľudu užiť si hory. Tých davov škoda, ale inak sme sa pokochali. Počasie nám prialo a užívať si v horách krátke rukávy na sklonku októbra je neskutočne nabíjajúce.




Celozrnné orieškové cookies s ryžovým sirupom – na hory ako stvorené

vegan

Pred našim výletom som chcela byť pripravená na doping, čo dodá energiu, obsiahne cukry i tuky, ale hlavne bude zo surovín, ktoré sú mi známe, bude bez chémie a spadne do kategórie zdravé. Apropos, toto je môj prvý hrnčekovský recept bez uvedenia regulérnych mier. Osobne moc tejto metóde nefandím, ale v praxi, ak sú uvedé presné miery hrnčeka, nemusia tieto receptúry v zásade nefungovať a hlavne nemusia byť mätúce, keď čitatelia netušia, aký veľký 1 hrnček naozaj je.




Suroviny:
Použila som 2,5 dl hrnček. Z tejto dávky mi vyšlo vyše 60 ks.
2 a 1/2 hrnčeka mletých lieskových orieškov
2 hrnčeky celozrnnej múky (použila som jačmennú)
3/4 hrnčeka ryžového sirupu (kto chce, použije cukor alebo iné sladidlo, ktoré mu vyhovuje)
1,5 KL prášku do pečiva (bezfosfátový z Bio obchodíkov)
1/2 hrnčeka nesladeného obilného mlieka (ryžové, špaldové, ovsené – kúpite v DM za výhodnú cenu)
1/2 až 3/4 hrnčeka ryžového oleja (viď Dobré drobné rady)
1 lusk pravej vanilky (poslúži vám dobre Bourbonská aj Tibetská)




Postup:
Pomeľte alebo v mixéri rozsekajte oriešky. Pridajte k nim preosiatu múku, prášok do pečiva a postupne aj všetky ostatné suroviny. Z vanilkového lusku nožom vyškrabte semiačka a pridajte k zmesi. Všetko poriadne premiešajte. Medzitým si zohrejte rúru na 180 °C. Plech vysteľte papierom na pečenie a z vlhkej zmesi tvarujte guľôčky a ukladajte na papier. Guľôčky nemusíte roztláčať, pri pečení sa na plechu rozlezú samé. Pečte cca 12-15 min. len dajte pozor, aby vám nezhoreli.

Dobré drobné rady:
– prášok do pečiva vs. jedlá sóda: posledné roky som používala a na svojich stránkach propagovala Alnaturácky prášok do pečiva kupovaný z DM. Avšak už dlhší čas som v ňom cítila niečo, čo mi neštimovalo, tak som znova presedlala. Dnes kupujem prášky do pečiva, v ktorých hlavnou zložkou je vínny kameň (dostať v bio obchodoch). Jedlú sódu ja osobne nemôžem v sladkej kuchyni a pečení ani cítiť, preto ju vždy nahrádzam práškom do pečiva. Či je v prípade použitia prášku do pečiva miesto sódy bikarbóny aj funkčný rozdiel de facto netuším (predpokladám, že nejaký bude), ale pre mňa je dôležitejší chuťový vnem.
– množstvo sladidla: v mojej receptúre je uvedené naozaj veľmi malé množstvo ryžového sirupu. Sušienky sú pre nás sladké tak akurát, ale ak ste zvyknutí na bežné sladkosti z obchodov, budete zrejme potrebovať pridať.
– množstvo oleja a druh: začnite s 1/2 hrnčeka a ak by sa vám zmes po premiešaní všetkých surovín zdala málo kompaktná, trochu oleja ešte pridajte. Ja som dala 3/4 hrnčeka, čo bolo zbytočne veľa - odporúčam rozhodne ubrať. Dlhšiu dobu v sladkých receptoch, v ktorých je potrebné použiť olej – používam olej ryžový. Ak ho nezoženiete alebo nemáte problém s iným typom oleja v sladkom pečení, použite taký, ktorý máte radi a vyhovuje vám.
– celozrnná múka a preosievanie: aj celozrnnú múku preosievam. Čo mi ostane v sitku po preosiatí nevyhadzujem, ale prezriem a ak nevidím nečistoty, čo v múke nemajú čo hľadať, prisypem najväčšie celozrnné časti k preosiatej múke späť. Preosievaním sa múka pekne prevzdušní, čo je pri celozrnných verziách hádam ešte dôležitejšie, keďže tieto múky sú hutnejšie a zbitejšie.
– dĺžka pečenia: Čím kratšie budete piecť, tým budú cookiesky koláčikovitejšie / mäkšie. Čím dlhšie pečiete, viac preschnú a budú chrumkavejšie, cookiesovejšie.

2 komentáre:

  1. ta prva fotka je uplne prekrasna :-) uzasna atmosfera, milujem tieto luce slnka spoza stromov a jesen k tomu pridava este mysticno :-)
    Co sa tyka prasku do peciva, ja pouzivam uz vyse roka vinny kamen, je to naozaj sto krat lepsie, bez lepku, bez aditiv a funguje skvelo, v slanom aj sladkom, aspon u nas, a vdaka za receptik :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, mne sa už potvrdilo, že aj keď som použila bezfosfátový prášok do pečiva, tak či tak z neho cítiť divné pachute. Však všetko je vývoj, aj my sa učíme :-) Pozdravujem ťa Tánička.

      Odstrániť