24. novembra 2013

Atmosféra mosonského trhu

SOBOTA je môj deň. Deň na malé rituály, včasné vstávanie a kúsok vzrušenie z toho, čo ma v ten deň prekvapí. Ešte predtým, ako odbije ôsma hodina ranná – auto mám zaparkované, vhadzujem mincu do parkomatu a vrhám sa do atmosféry mosonského trhoviska.

Sú trhy a trhy. Tento mini tŕžik v maďarskom Mosonmagyaróvári má svoje neskutočné čaro a veľmi príjemnú rodinnú atmosféru. Každú sobotu tu nájdete rovnaké tváre predajcov. Väčších či menších trhovníkov, skupinky, rodiny i babky či dedkov jednotlivcov – takmer všetci sú usmiati a najmä – núkajúci. Svoj tovar chcú naozaj predať a je to cítiť. Niektorí si ma už pamätajú, a tak radi ponúknu, čo majú v ten deň najlepšie. A to ma veľmi baví – mať osobný vzťah s predajcom je na nezaplatenie.

Ponuka tovaru je všakovaká, vždy závislá od sezóny (aj keď i tu nájdete pár trhovníkov, ktorí núkajú dovezené ovocie). Gro však tvorí sezónny tovar, výhradne domáceho pôvodu a tak je to správne.
Čo môžete na trhu kúpiť? Ovocie, zeleninu, ovocné stromy, cibuľky kvetov, letničky, sukulenty, domáce vajcia, domáce syry či tvaroh, klobásky, údené i sušené mäso, jaterničky, kury, husy, kačice i pečienky, nakladanú zelenina od kyslej kapusty, cvikly, kukuričky po papriku; domáce džemy, sirupy, ovocné šťavy, pestá, čatní, sušenú papriku, mletú papriku v darčekovom balení, čerstvé i sušené byliny, strukoviny, orechy, naklíčené semená, med a výrobky z neho, sušené cestoviny, prútené koše. Podľa sezóny zoženiete aj kraslice, adventné vence, vianočnú dekoráciu. Ak vás chytí hlad na mieste, viete ochutnať: trdelníky, štrúdle, pečené mäsko i klobásky, pečené gaštany, špeciálne zemiakové vruty alebo zákusky. Z nápojov sa viete zahriať kávou, čajom a určite aj frťanom či vínom. Z hotových jedál na mieste poradiť neviem, neskúšala som nič – všetko jedlo z ponuky je mimo môj jedálniček.





Pri mojej mojej návšteve trhoviska s foťákom som bola veľmi milo prekvapená, ako radi si nechali majitelia odfotiť svoj tovar. Dokonca mi jeden trhovník vtisol do rúk svoju e-mailovú adresu, aby som mu poslala fotky a ešte som od neho dostala malú pozornosť v podobe mini paprikovej pasty. Bisťu, vždy ma vedia Maďari milo prekvapiť.



Prevádzkové hodiny: v pondelok, štvrtok a v sobotu (7 - 12 h). Rozhodne sa oplatí prísť v sobotu, kedy je trhovníkov i návštevníkov najviac. Budete cítiť život. Na dobrú náladu vám bude hrať živá husličková hudba a môžete navštíviť aj blšák či klasické handrové trhovisko v druhej časti námestia. No a neľakajte sa, budete počuť veľa slovenčiny a češtiny z radov návštevníkov. Trhovníci sú domáci, niektorí hovoria po nemecky a predajú aj za eurá. Nenechajte sa však zlanáriť, ceny v eurách sú neúmerné, o dosť drahšie. Stiesnenosť robí trhovisko útulným a priateľským – určite sa ho oplatí navštíviť, ak budete mať cestu okolo.

8 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Cítim, že u vás krásne svieti slniečko. A to je skvelé, mať ťa znova späť ;-)

      Odstrániť
  2. Krásne fotky:) Hneď by som sa tam šla mrknúť:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Katka, pekná reportáž. To trhovisko je naozaj chutné. Vďaka ochotnému pánovi sa nám až tam podarilo zohnať drevenú lopatu do pece na chleba... zobral zálohu, zavolal rezbárovi, od ktorého berie drevené výrobky, zajednal indivindi zákazku a o dva týždne sme mali krásnu lopatu. Už nech príde jar, aby som ju konečne mohla použiť ;) Adusha

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dnes som tak nad tým vyhutovala, či som život mosonského trhoviska cítila hneď, a myslím, že nie. Asi som na neho musela nabehnúť po pár návštevách. No a teraz si tam náramne vždy užívam. Lopatku ešte chvíľu uskladňuj, mne zima vcelku bodne, konečne si trošku oddýchnem ;-)

      Odstrániť
  4. nadherne fotky Katka, do Mosonu obcas chodíme za kamošmi, žeby sme sa niekedy vybrali aj takto v sobotu ráno? ;) skvelý tip, vdaka. aj za pekný report.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Eni, však ak vám výjde čas, skúste. Nič nečakaj, skús a vnímaj :-) Možno bude treba na viackrát a po jednej návšteve dojem neostane.

      Odstrániť
  5. Ďakujem všetkým za pochvalu fotiek. Žiaľ, sú všetky rozmazané, takže s nimi nie som vôbec spokojná. Bolo totálne zlé počasie, absolútne nevhodné na fotenie z ruky. No, nie je každý deň "posvícení". :-)

    OdpovedaťOdstrániť