7. novembra 2013

Ako Katka olej na vyprážanie objavila

Neustále riešim a hľadám najvhodnejšie suroviny pre moju čím ďalej tým náročnejšiu kuchyňu – oleje nevynímajúc. Info o vhodných tukoch hľadám kade-tade, konzultujem, čítam diskusie. Dlhé roky sa u mňa v kuchyni nachádzajú iba extra virgin oleje rôzneho druhu, značiek, krajín pôvodu. Taliansky či grécky oliváč, nefiltrovaný; slnečnicový; repkový; tekvicový), ale žiaden z nich nie je pri použití pri vysokej teplote ideálny. Získavanie informácií nebolo márne a výsledkom je, že tento rok mám na dobrý výber šťastie. Objavila som čaro ryžového oleja na sladké pečenie. Je jemný, neutrálny, bez akejkoľvek pachute. Čím ďalej tým častejšie v kuchyni používam kokosový olej. Pre jeho vysokú teplotnú stálosť ho pridávam k rôznym olejom pri pražení alebo z neho robím krehké cesto na tarty či galetky. No a nakoniec, tento týždeň som v DM drogérii siahla po oleji na vyprážanie – slnečnicovom Alnatura (Braten oil v bio kvalite). Po rokoch bez "obyčajného" oleja akoby som objavila Ameriku. Olej je vláčny, jemný – skrátka, skvele sa mi s ním pracovalo.


Tekvicové lievance z komunitnej tekvice s dulovým želé


Tekvičku mi darovali pestovateľky debničkovej komunity CSA – sestry Zuzka a Katka. V rámci Halloweenskej noci a príjemného stretnutia na konci pestovateľskej sezóny hrdé záhradkárky krájali nádhernú obrovskú provensálsku tekvicu. Každý člen komunity dostal svoj kus tekvice ako prejav súdržnosti. Jedným kúskom obdarili aj mňa a ja som hneď vedela, ako s ním naložím.

Predstavujem vám najlepšie lievance, aké som kedy jedla. Jemné, hebké, vláčne. Fantastickej konzitencie, vyváženej chuti. Cesto je dosladzované iba minimálne, veď sama tekvica je sladká dosť. Lievancom určite pomohlo, že som si cesto pripravila deň vopred a nechala ho cez noc stáť v chladničke. Korenia v zmesi sa krásne rozležali a prevoňali ju. Hotové lievance sme si poliali redšou várkou Dulového želé so škoricou, ako inak, z vlastnej produkcie Hrnček-var. Sladká jeseň ako sa patrí – tekvice a duly – neodolateľná symbióza.







Suroviny: (mne vyšlo 12 ks)
1 hrnček tekvicového pyré
1 hrnček hladkej múky
1 hrnček mlieka / obilného mlieka (použila som špaldové z DM)
1 PL hnedého cukru alebo ryžového / agávového sirupu
1 a 1/2 KL bezfosfátového prášku do pečiva
1 šťastné vajce
štipka soli
korenie: mletá škorica, sušený zázvor, nastrúhaný muškátový oriešok
olej na vyprážanie (použila som slnečnicový Braten oil z DM)
dulové želé




Postup:
Ako si pripraviť tekvicové pyré sa dočítate kdekoľvek na webe – stačí pohľadať. Všetky suroviny vymiešajte pomocou mixéra ako keby ste robili palacinkové cesto. Vymiešanú zmes odložte na noc do chladničky. Ja som nemusela ani pridávať, ani uberať z jedinej suroviny – cesto bolo akurát. Na druhý deň stačí rozpáliť panvicu, olej a pripraviť si vynikajúce lievance. Podávajte s tým, čo máte radi: javorový, agávový, ryžový sirup, džem, lekvár alebo obľúbené ovocné želé. Možností je ozaj neúrekom – stačí fantazírovať.





Drobné odkazy:
Katka, Zuzka – ďakujem vám krásne za polmesiačik nádhernej tekvice, ktorú ste medzi celú komunitu CSA podelili. Celá tekvice musela vážiť pár kilečiek, keďže len môj kúsok mal 650 g po očistení.

Personalizovaný odkaz pre Adushu: ak by sa ti nepodarilo tvoje dulové želé zachrániť, ver mi – vieš ho zúžitkovať!

Skrytý odkaz pre výrobcu Alnatura produktov: fakt je reklama na vaše produkty u mňa na blogu neplatená a fakt som s vašimi výrobkami spokojná (aj keď negeneralizujme) – ale kľudne by ste si ma mohli všimnúť ;-)

No a odkaz pre všetkých mojich priaznivcov a čitateľov: Keby niekomu z vás chýbalo Dulové želé, viete na koho sa obrátiť ;-) V mojom rebríčku výrobkov tohtoročnej sezóny – produkt TOP 4.

6 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Oni tie lievance dokonca chutili ešte lepšie, ako vyzerali. Posielam pozdravy Soni.

      Odstrániť
  2. Ahoj Katka,ďakujem veľmi pekne za odkaz, my síce veľmi lievancoví nie sme, ale želé určite nájdem nejaké uplatnenie. Opraviť som ho stále nestihla a ani neviem, či sa do toho vôbec pustím, no a dnes keď som si ho kukla, až také riedké už nevyzerá byť ;) Akosi hustne vekom či čo :-D Adusha

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Adi, tak to je super správa, že vekom dulák hustne. My sme doma tiež nie lievancoví. Robievam lievance 1-2x za rok, len nikdy nie na raňajky. Toľko cukru na ráno by som nedala ani za nič ;-) No a hlavne, lievance rovnako ako palacinky sú pre mňa zbytočná babračka, mám radšej jedlá, ktoré sa varia samé.

      Odstrániť
  3. Jáj, dulové želé ani dulový džem som už veľmi dlho nejedol. Po prečítaní som si spomenul. Super.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Gabo, s tým ochutnaním vieme pomôcť ;) Ak by si mal záujem, napíš mi mail.

      Odstrániť