3. októbra 2013

Sezónne ovocie: SLIVKY

Krásna jeseň, ale studená je ... brrr. Užívam si posledné lokálne slivky tejto sezóny. Dokonca som včera na vlastné oči videla ešte mirabelky! (kto by to bol povedal, takto v októbri ..) Musím povedať, tento rok som sa o slivkách naučila dosť. Nemám na mysli konkrétne druhy (s tým sa dnes moc žiaden obchodník / trhovník nepáre). Ale tvary, chute, farby, ako sa správajú rôzne druhy pri varení / pečení. Vo svojej kuchyni (koláčovej aj džemovej) som si ich užila dosť – veď cez ruky mi ich prešlo niekoľko desiatok kíl. A ja stále verím, že som s nimi ešte neskončila. Slivkové variácie džemov, povidiel či čatní – sú tým najlepším z mojej džemovej sezóny.


Slivkové galetky s ovsenými vločkami a makom (komplet vegan)


Aby som nebásnila iba o džemoch, je čas predstaviť vám nové galetkové cesto. Všežravci – choďte kľudne do verzie s maslom, vegáni použite napr. rastlinné "maslo". Olej osobne neodporúčam, viď moje letné nepodarky. Spoľahlivo však toto cesto funguje aj s zachladeným kokosovým olejom! Vzhľadom na druhy použitej "múky", 0 ks vajec a takmer žiadneho cukru v ceste – nečakajte krehké, na jazyku sa rozplývajúce cesto. Toto je verzia s celozrnnými múkami, ktoré v ceste jednoducho spravia svoje. Cesto bude tuhšie a ťažšie. Ak ste skúšali piecť a robiť dezerty z vločiek, budete mať jasno. Neznamená to však, že galetky nebudú chutné, budú len jednoducho iné.




Suroviny: 
125 g celozrnnej špaldovej múky
125 g rozmixovaných ovsených vločiek
120 g tuku (u mňa BIO Alsan)
50 g nemletého maku
1 PL cukru (u mňa trstinový)
50 ml studenej vody
štipka soli
vlašské orechy (nahrubo nasekaná - cca 3-4 hrste)
Náplň: slivky, škorica + 1 hrsť trstinového cukru



Postup: 
Všetky suroviny na cesto zmiešajte v miske čo najrýchlejšie, aby sa vám stuhnutý tuk roztopil čo najmenej. Rýchlo vypracujte v miske a zabaľte do fólie. Vložte min. na 1/2 do chladničky. Medzitým si pripravte plnku: slivky umyte, nakrájajte, premiešajte so škoricou a cukrom. Po vybratí cesta z chladničky ho medzi dvomi papiermi na pečenie vyvaľkajte. Do stredu nasypte 1-2 hrste orieškov, navrstvite ovocie, prekryte kraje cesta. Preložte na plech vystlatý papierom na pečenie. Okraje cesta môžete potrieť vodou (nevegáni rozhabarkovaným vajíčkom / žltkom). Pečte cca 40 - 45 min. pri 180 °C (podľa typu rúry). Z uvedeného množstva cesta robievam 2 menšie galetky.

Dobré drobné rady:
– cukor – množstvo cukru v mojom recepte je naozaj minimálne – ak chcete, pridajte
– alternatívne sladidlá – miesto cukru môžete použiť aj iné sladidlá, ako napr. agávový / javorový sirup (množstvo podľa osobných skúseností s daným sladidlom)
– múka – kľudne použite druh múky, s ktorým sa vám dobre pracuje alebo ktorá vám vyhovuje
– ovocie – použite akýkoľvek druh v kombinácii s korením, ktoré sa vám k danému ovocku hodí
– galetky sú najlepšie ešte trošku teplé. Po noci uskladnenia v chladničke cesto prestane byť chrumkavé.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára