29. januára 2013

V zajatí zimy

Zima nás prepadla. Veľmi sme ju nečakali a je tu. Tento rok som interne tipovala, že zima nepríde. Keď však pred dvomi týždňami začalo snežiť a nevyzeralo, že prestane, začala som meniť názor a sledovať viac vývoj počasia. Jeden deň padlo vyše 20 centimetrov a neustále prisnežovalo. Takúto zimu a toľké snehy si nepamätám roky! 

Ak nie ste rodený vidiečan, aj vidiečanom sa treba naučiť byť. Zima nás zastihla nepripravených. Skoro týždeň sama doma a snehy z nebies sa valia. Najbližšia lopata niekde na grunte (po tme som ju nenašla) a tak vyzbrojená lyžiarskym oblečením som opäť chvátala k našim skvelým susedom a žobronila lopatu na sneh. Milý sused mi zaželal dobrú robotu a tak som sa pustila do príjemného vynúteného cvičenia. Ako aj Adusha napísala, my panelákové deti, o odhrabávaní snehu veľa netušíme. Od malička som však s touto činnosťou, aj keď iba veľmi sporadickou, nemala problémy, ba naopak, vždy som sa z nej tešila. Vymenila som tak ranný beh za lopatu a ako správnym gazdom, zaobstarala nám našu prvú vlastnú lopatu na snehovú nádielku. 

18. 1. 2013 – zimná terasa
19. 1. 2013 – cesta z ulice, cestička k domu a mačacia diaľnica 
19. a 20. 1. 2013 – dvory (pri dome a na grunte)


19. 1. 2013 – v dedine – cestou na nákup a na grunt


20. 1. 2013 – v dedine


20. 1. 2013 – stravníci
Zima na našej dedine je nádherná. Cesty nesolia a tak nevzniká hnusný špinavý bordel. Miestne cesty a cestičky prebehne z času na čas traktor, odhrnie najväčšie snehy a je hotovo. Že sa blbo jazdí autom? Hm, to je na diskusiu! Ak nesolia, nik nejazdí rýchlo (teda, okrem pár krepých šoférov so značkou BA/BL). Ostatní tak jazdia pomalšie, opatrnejšie a ohľaduplnejšie. Zvládnuť zimu za volantom nie je nemožné. Stačí ovládať pár trikov, predvídať a byť obozretnejší. Hlavne, zimy sa netreba báť, ale čo najviac si ju užiť. Je predsa stále neoddeliteľnou súčasťou nášho podnebného pásma.

9 komentárov:

  1. Katka, nádherné fotografie a samozrejme aj Tvoje slovo :-) Súhlasím, zimy sa netreba báť, ale užiť si ju. Ja sa z nej vytešujem :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie som fanúšik zimy v meste, najmä kvôli presáľaniu ciest a chodníkov, ale samozrejme, prečo by sme sa sa mali nerviť a nadávať na cestárov?! Nech si to hocikto skúsi, či je ľahké udržiavať cesty zjazdné - schodné, keď sneží a sneží a tých ciest a cestičiek je mnoho kilometrov.

      Odstrániť
  2. nadherna zima, Katka! :) u nas v KE nasnezilo a hned to padlo a zas nasnezilo a zas je skoro vsetko roztopene,ale taky poriadny aspon 20cm sneh hadam tuto zimu v meste ani nebol.. nuz,ale to je zima vo velkom meste :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U nás veru padlo cez 30 čísel. Som behala s krajčírskym centimetrom a merala :-).
      No a niečo nové som sa dozvedela o tebe, že si východniarka z Košíc. Dobre. Niekoľko rokov dozadu mali pre mňa Košice svoje osobité čaro.

      Odstrániť
  3. Katka krasa.. fotky aj koment..tesim sa uz na zimu o rok, bude to nieco podobne, domcek na samotke a pocitam zalahy snehu :)) a vidim ze k tebe tiez chodieva datel. to je najkrajsi vtacik! k nam na strom za okno chodia dvaja,na meter od balkona. nevieme sa vynadivat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No Adi, snehy sú super. Ja naším presunom na vidiek teraz vnímam a sledujem mnoho nových vecí, ktoré sa ma doteraz netýkali. Mne sa vždy nesmierne páčili samoty. U nás v dedine je dokonca niekoľko chalúp takých, že majú k domu ohromne dlhú príjazdovú cestu a alej, čo je krásne, ale tento rok, keď padlo snehu a snehu, som si všimla a došlo mi, že ak nemáš traktor a pluh, tak sa k podobnému domu nedostaneš. Alebo ti niekto musí odrhnúť - aj to je možnosť. To sú tie bežné veci, ktoré človek kým ich nevidí, nezažije, nežije, tak mu ani nedôjdu. Držím palce s vaším domčekom. Teším sa na mnoho fotiek a držím palce s rannými behmi.
      Ďatle chodia aj k nám dvaja, ale vtedy šantia, naháňajú sa, možno jeden odháňa druhého, neviem, tak moc ich odsledovaných nemám. Ale sú nádherné a žerú nám orechy!

      Odstrániť
    2. aj my sa velmi tesime na nove byvanie. je to blizko vodneho kanala, preto myslime na poriadny plot, koli nasim nezbednym (pocitam) chlapcom a tiez koli spolocenskemu havovi :) s datlami mam smutnu prihodu. teraz byvame na okraji mesta, na samom vrchu,za domom vysoke stromy. vtacikom som vyvesila loj, nasypala slnecnice, zavesila lojove gule (jednu stihol uchmatnut nas pazravy pes-sietka z neho vysla asi po dvoch tyzdnoch,ale nie o tom som chcela). vtaciky sa len tak zlietali, sykorky, drozdy, glezgy a tiez datle. boli dva. a jeden musel nejakym nestastim narazit do okna izby nasej dcery a padol mrtvy na nas balkon. takmer som plakala :((. o par dni boli datle opat dva. asi boli povodne tri, parik s mladym. takze tak. odvtedy im radsej nesypem,je to pre nich asi blizko a nebezpecne. tiez na balkone mi narobili poriadny neporiadok. ale aj Matejko rad pozera na vtaciky,aj vie byt potichu,aby ich nevyplasil.zaciatkom leta k nam lietavaju sovy, tie su tiez facsinujuce,co dorabaju..:)

      Odstrániť
  4. Katka, na tento komentárik som čakala a vedela som, že sa dočkám ;) Presne si to vystihla... cesty bez soli sú nádherné! Mňa trošku nahnevala suseda, kým som ráno v sobotu stihla vyjsť na ulicu a nafotiť panenskú nádheru, odhrnula chodník im aj nám, posypala ho pilinami a popolomom, vylopatovala chodník cez trávník až na trávu... vyhrabala nám zo snehu tujky, oprášila ich a obviazala takými popruhmi, aby sa nepolámali a nekrivili od nánosu snehu... inak je tá žena poklad, nemohla tušiť, že sa chystám fotiť. Ale soľ žiadna, a to je bonus. V Ba si myslia, že posolia chodníky a tým údržba končí... radšej sa budem predierať 30 cm čistého snehu, ako v 30 cm roztopenej slanej brečky, ktorá mi úplne rozleptala čižmy :-(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Adi, ešte chystám druhú časť ;-) Dlho sa mi nedalo písať.
      Vaša suseda tuje vlastne vyslobodila. Ja som si všimla tuje našich domácich, že boli tiež úplne zľahnuté pod záľahou snehu až som sa o ne bála, že ich sneh doláme. Popol a piliny sú na dedine bežne používané. Okrem pálenia plastov a trávy je to ďalší neduh dedinčanov. Ale stále si myslím, že nad to, čo robia ľudia v meste, hlavne v BA, by museli ešte hodne veľa strašností povyvádzať. Najmä, neodrhnutý a neposolený sneh nie je taký nebezpečný. NIkto sa na ňom nedoláme, nepošmykne. Dobre je! Nech žije zdravý sedliacky rozum!

      Odstrániť